Tuesday, July 5, 2011

Realiti Kehilangan

As Salam.

Beberapa hari saya menyepi.

Kerana tiada mood, trauma, motivation level down.

Ohh tidak. Bukan kerana saya mengada2 pasal persiapan perkhawinan.

Tapi saya baru sahaja kehilangan seorang sahabat.

Iye. Kehilangan selama-lamanya.

Saya sungguh simpati dengan sahabat baik saya yang kehilangan suami (sahabat saya) selepas 3 minggu berkhawin.



Iye. 3 minggu. Tak sempat sebulan. Bila saya lihat entri dari ex b2b lain yang sambut monthlysary saya terus sedih.










 Yang lebih sedih, sahabat baik saya tidak sempat bercakap dengan suaminya kerana koma kemudian meninggal dunia akibat kemalangan.

Pedih luluh hati saya mengingatkan dugaan yang perlu ditempuh sahabat baik saya.

Walaupun sekejap sahaja perkenalan saya dengan arwah tetapi telah saya anggap beliau sebagai abang, malah kami sama2 sibuk dengan persiapan perkhawinan saling bantu membantu.

Tipu kalau saya kata saya tak trauma dan fobia. Saya mula terfikir sempat kah aku berkhawin dgn chuan? Syaitan mula lah menghasut fikiran saya.


Terus saya insaf, subhanallah. Allah Maha Besar. Bila-bila masa sahaja dia boleh menarik apa yang dipinjamkan kepada kita.

Saya cuba belajar lebih menghargai orang yang tersayang.

Hargailah orang yang tersayang kerana anda tidak akan tahu bila Allah s.w.t akan menarik semula nikmatNya.

Sekarang, saya harus kuat untuk meneruskan persiapan perkhawinan yang tergendala serta perlu menjadi super kuat demi sahabat baik saya.

Kadangkala saya risau memikirkan bagaimana mahu menenangkan sahabat baik saya sedangkan saya sendiri masih percaya dan tak percaya.

Jangan dibawa main perkara kematian. Jangan mulut kita sesuka hati bercakap pasal kematian kerana kita hanya manusia biasa. Bila-bila masa Allah s.w.t akan menarik oranng yang kita sayang. Belum terkena mmg tak tahu apa rasanya.

Doakan kekuatan saya.

Doakan jodoh saya berpanjangan sehingga akhirat.

Doakan yang terbaik untuk sahabat baik saya.

ps: nasib baik pengarah, ketua jabatan memahami perasaan yang bergolak dalam hati saya. mereka tahu saya juga turut bersedih dan cuba memberi semanagt kepada saya.

9 comments:

  1. sedih baca...

    tp tu la, hidup kita kat dunia ni hanya sementara & semua yg ada kat dunia ni sekadar pinjaman je...

    betol cakap u, kita kena hargai org2 kat sekeliling kita coz kita xtau bila kita akan kehilangan mereka kan?

    ReplyDelete
  2. nana: yup..kita sendiri tak tau bila kita akan mati.kematian itu pasti. jadi hargailah org sekeliling kita. :)

    ReplyDelete
  3. even ble kte berjauhan pun kte dh rse macam kehilangan kan...inikan pulak kalau insan tersebut pergi utk selamanya....
    sayangi dan hargailah mereka yg ada di sisi sementara punya waktu...
    dan buat arwah suami sahabat kamu itu sama2la kita sedekahkan al-fatihah..semoga arwah ditempatkan bersama golongan yang beriman..amin...

    ReplyDelete
  4. amani:tqvm. itu lah susah bila bjauhan ni bila berkhawin. bila emergency berlaku kelam kabut nak balik.hope that saya dpt transfer bila berkhawin nnt. btw, be happy and thankful with what we have.

    ReplyDelete
  5. sedih nya.semoga sahabat ika terus kekal tabah dan semoga roh arwah di tempatkan di kalangan org2 yg beriman..we shud appreciate our loved ones.

    ReplyDelete
  6. rasa macam kenal u....
    btw, mmg sedih kenangkan kawan u ni. yelah, we married on the same date as well. masa kami sambut sebulan pertama, dpt sms pagi pagi dari dia....oh man...speechless....

    ReplyDelete
  7. Allah s.w.t sygkan mereka berdua justeru diuji sebegini. Kita yang melihat doakan lah dia yang baik2. Sesungguhnya allah maha mengetahui.

    ReplyDelete