Tuesday, May 24, 2011

Criteria in bride's room deco!




Hey babes!

Again some of us hired somebody to deco our roo
m but not ME!

Hahahaha! mesti org kata apasal gedik sgt nak buat sendiri?!

Pandai sangat?ngeh2!!!

Nak kata pandai sgt xla kan..kalo x mesti dh jd interior designer skang ni! :-p

Any how, i have weird taste cket and even sometimes over demanding! (tu yg pening en. fiance!)

Another reason is to get what i want with affordable price left me only option ie DIY!

It's ok..Though i bersusah payah lebih cikit, i sanggup asal mata, tekak, hati i sejukkkkk!

Hopefully everything goes well! Pray now!


TEMA bilik aku : classic
WARNA bilik aku : kuning2 oren + kuning cair (bcz perabot aku classic teak)
BEDSHEET : cotton (gold colour)


Back to our story, there are many criteria to consider in decorating our room!

Well I think 3 important elements are;

  • paint colors
  • space
  • practicality

So, lets scroll down!


see what i mean? i dun rea like the colours but point
here combination of colors from ur paint and furnitures and also deco mesti la mpunyai satu konsep!!KONSEP!!!contohnya pemilik gambar di atas suka sgt konsep green nature so dia pun beli la segala yg berkaitan dengan nature..nasib katil dia xde daun bagai!kah3!

ok bout paint colors pula u can paint in monotone or m
ulticolors. monotone usually nampak ruang bilik tu besar!but it can be boring kan satu color je, so pilih colour yg pastel or sejuk mata masing2 memandangnya!TAPI combinations of colors boleh menampakkan different function parts of room space..contohnya spt gambo di bawah



color kuning tu menampakkan ruang itu ruang katil seterusny mood romanttiikoo!



Next criteria is space! kenapa space ini penting ye tuan2 (nada serius)? ia kerana space memainkan peranan yg penting dlm menyusun perabot dan perhiasan anda! lihat contoh di bawah! i loikeee it becuz dia mengexploitasikan (btol ke aku eja Ni) ruang..u see that dia xde dresser and instead dia letak big cermin+stool..big mirror menampakkan bilik itu lagi BESARRRRRRRRRR!!!!

other than that, kita kena la consider space itu ikut fungsi space tu sendiri..contohnya kena la pikir siap2 kat mana nak solat, kat mana nak letak almari dan dresser supaya senang nak capai baju or make up!


suka kan deco bilik ni..nice idea letak flowers at the curtains!nampak shuweeeeeett!



Maka seterusnya lagi adalah practicality. Practicality dari semua sudut yer (ongkos, perabot, ruang, perhiasan)..yg pertama patut dipikir byk kali adalah cadar kawen! bagi i its better kita pilih yang simple dan boleh pkai sepanjang zaman! eg you may get chiffon silk/ cotton bedsheet! jimat n classic ok! DONT worry, walau cadar kita x kilat kita boleh 'kilatkan' di tempat lain!

Bantal tu kalo boleh ada 4 (min) or 6 (max)..nampak mcm luas je katil tu plus boleh kita bgurau senda dgn suami bersama bantal!hiks! kalo boleh 4 bantal tu mpunyai 2 warna yg berbeza, lagi cantekkkk kauu!

Dan kita juga boleh lah menaburkan any flower petals di atas katil kita... (toksah byk sgt,nnt penat nak kemas). Wangiiiiiiiiii dan cantik spt di bawah!




Yang terakhirnya, sebab ia bilik pengantin haruslah ada mode romantic yer...membangkitkan segala perasaan di kalbu gitu! yela xkan bilik pengantin nak sepah kosong gitu je x?kata bilik kita dan suami,so harus la romantikoo! kita boleh la letak frame gambo faveret kita berdua, lampu yg romantic atau lilin spt di bawah;




Sekian, itu sahaja dulu!

Bubye!

ps:/ kita hanya merancang,tuhan yg menentukan. hehe

No comments:

Post a Comment