Saturday, March 12, 2011

Bolognese Sauce

Halu!

Wat a lovely saturday!

I have been a gud girl today!

I woke up early, cooking and doing laundry.

Then I fell asleep when reading novel.

I juz love my day!

I dun want the weekend ends!

Btw, I wud like to share a recipe.

It's bolognese sauce.

Well, u can eat it with either spaghetti, macaroni or fettucini! (dun mind my spelling)

Here's the steps;

1st, cut the red onions into dice shape.


Next, cut tomatoes into dice shape too!








Then cut the buton mushroom into slices.






Wash the minced beef.







Other ingredients;

Cili boh/cili kering mesin
White pepper & Black Pepper
Parsley
*u can replace this with tomato paste

i used macaroni since boring lak mkn spaghetti :p

How to;

  1. Panaskan periuk and letak sedikit minyak. (Lebih kurg cukup utk tumis bawang n cili) I used 1senduk kecik.
  2. Tumis bawang smpai naik bau and then 2 sudu besar cili boh/cili kering mesin smpai garing.
  3. Masukkan 1 botol kimball spaghetti sauce or 1 tin tomato paste.
  4. Masukkan tomato yang telah dipotong td.
  5. Biarkan sekejap. (sampai hirisan tomato itu cair)
  6. Masukkan sliced button mushroom.
  7. Bila most of the diced tomato tu dah cair, masukkan minced beef.
  8. Tunggu smpai daging betol2 masak.
  9. Jgn lupa garam n perasa. Letak sedikit serbuk black pepper and white pepper.
  10. Sementara tu rebus la macaroni.
  11. Potong parsley untuk hiasan.
  12. Setelah kuah mendidih,pastikan daging betol masan dan boleh diangkat untuk dimakan! YAY!
TADAAA!HASILNYA!!




Senangkan? I masak for about 30 mins jer dah siap! Cepat dan yummy!

Tips: Kalo xmau macaroni / spaghetti melekat selepas direbus; letakkan sedikit minyak semasa macaroni masih panas. Dan lalukan macaroni itu dengan air.

SELAMAT MENCUBA!!!!

No comments:

Post a Comment